Muukalainen ei ole siirtomaasi | Tampereen hiippakunta

Muukalainen ei ole siirtomaasi


TEKSTI JA KUVA: JANNE VILLA

Saarinen sivu

Suomi on joutunut vastaamaan monikulttuurisuuden haasteisiin. Mikä nyt kristityille neuvoksi, kun mietimme, miten kohdata toisten uskontojen edustajat, ekumeniikan professori Risto Saarinen?

– Et saa ainakaan ajatella, että muukalainen on sinun siirtomaasi. Jos sinusta on kivaa omistaa kesämökki ja Toyota, se ei ole välttämättä tuon toisen ihmisen elämän tarkoitus.

– Suomi oli pitkään maa, jossa kaikki tyypit olivat aika samanlaisia: Jos minä halusin kesämökin tai uuden auton, niin melko varmasti naapurikin halusi. Maahanmuuttaja ei ehkä haluakaan.

Luterilaisessa kirkossa korostetaan kultaista sääntöä: tee toiselle se, mitä haluaisit itsellesi tehtävän. Monikulttuurisessa kohtaamisessa se ei ole välttämättä yksinkertaista.

Risto Saarinen neuvoo miettimään, asetunko toisen asemaan itsenäni, omine arvoineni, vai toisen erilaisten arvojen pohjalta.

– Sinun on nähtävä paljon vaivaa käsittääksesi, mikä toiselle on mahdollisesti hyväksi. Hän saattaa odottaa sinulta ihan toisenlaisia asioita kuin sinä ajattelet.

– Mieti, mitä vaimosi haluaisi sinun tuovan kaupasta. Lenkkimakkara ja mäyräkoira voivat olla tästä näkökulmasta huono ratkaisu, vaikka sinä kallistuisitkin niiden puoleen eläytyessäsi miettimään, mitä tahtoisit itsellesi tuotavan, professori havainnollistaa.

Muukalaisen yhteisöön hyväksymisen edellytyksenä ei saa olla vaatimus, että tämän tulee kiinnittyä uuden kotimaansa kaikkiin arvoihin ja vaikkapa vaihtaa uskontoaan.

Todistuksen omasta kristillisestä vakaumuksestaan voi antaa vieraalle vielä tehokkaammin teoilla kuin puheilla. Oma elämä ja teot ovat kristityn uskon vahvin todistus, Risto Saarinen uskoo.

– Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei omasta uskosta voisi kertoa myös sanallisesti.

Uskonnonvapautta rikotaan sekä kieltämällä vaihtamasta uskontoa että painostamalla uskonnon vaihtamiseen. Aidossa uskontojen dialogissa ja kohtaamisessa kummankin uskonnon edustaja voi tuoda – toista kunnioittavassa hengessä – avoimesti omat katsomuksensa keskustelupöytään.

– Monikulttuurisuus ei vaadi sitä, että jokaisen tulee pysyä omassa katsomuksessaan. Jos esimerkiksi muslimi vakuuttuu siitä todistuksesta, minkä kristitty antaa uskostaan, hän voi toki vaihtaa uskontoa.

Saatamme kuvitella tietävämme liian helposti toisen puolesta, mikä hänelle on hyvää ja oikein. Vieraista kulttuureista tulevilla on erilaisia käsityksiä hyvästä elämästä, Saarinen muistuttaa. Monet eettiset käsitykset ovat kiinni yhteisöjen sisäisistä ajattelutavoista.

– Jos otamme lähtökohdaksi sen, että vain oma eettinen kantamme on oikea, hyvä ja järkevä, jää vähän tilaa keskustelulle ja aidolle kohtaamiselle. Se, miten me olemme luterilaisina ratkaisseet eettiset kysymykset, voi olla meille hyvä tapa, mutta muilla voi olla muita tapoja.

Vaikka tutkija korostaa terveen suhteellisuudentajun sopivan maailman mittakaavassa piskuiselle luterilaiselle laumallemme, uskontojen moninaisuuden kohtaaminen ei ole vieraannuttanut ekumeenikkoa omasta perinteestämme.

Risto Saarinen kertoo lähentyneensä entisestään luterilaista traditiotamme.

– Uskon, että oman kristillisen perinteen ja identiteetin tunteminen helpottaa merkittävästi myös monikulttuurisen maailman haasteiden kohtaamista.

 

 



Tilaa uutiskirje tai päätökset

Tilaa päätökset tai uutiskirje suoraan sähköpostiisi.


Evankelis-luterilainen kirkko
Sakasti kirkon työntekijöille
Kirkon koulutuskalenteri
Kirkko Facebookissa
Kirjaudu sisään
Hiippakunnan yhteystiedot
Hiippakunnan koulutuskalenteri
Lomakkeita, ohjeita ja materiaaleja
Ohjeet pappisvihkimyksen hakemisesta
Työnohjaus
Piispantarkastukset
Uusille työntekijöille
Tuomiokapitulin päätökset
Uutisia hiippakunnasta
Kehityskeskustelualusta
Avoimet työpaikat
Arkisto
Lähetä palautetta
Tampereen hiippakunta | Eteläpuisto 2c, 33200 Tampere | email: tampere.tuomiokapituli@evl.fi
Sivujen toteutus: Tampereen hiippakunta