Piispa Matti Repo avasi kirkon viestintäpäivät | Tampereen hiippakunta

Piispa Matti Repo avasi kirkon viestintäpäivät


Teksti ja kuvat: Pirjo Silveri
Kirkko on keskusteleva yhteisö, mutta myös totuusyhteisö. Kirkko on kohtalonyhteydessä Kristuksen kanssa, ja sitä voidaan brändätä, vakuutti piispa Matti Repo avatessaan kirkon viestintäpäivät Tampereella.

PIISPA1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Repo viittasi avauspuheessaan piispojen vastikään julkistamiin teeseihin, joilla haetaan yhteyttä.

– Aikamme ei suosi sanelemista, vaan keskustelua, yhdessä etsimistä. Tosin viime aikojen kirkollinen keskustelu on välillä tuntunut vänkäämiseltä, ei vuorovaikutukselta. Piispojen teesit näyttävät suuntaa kutsumalla pitkämieliseen keskusteluun, mutta osoittamalla myös sitä, mikä meitä yhdistää; yhteinen usko Jumalaan, yhteinen rukous, yhteinen tekeminen, Repo sanoi.

Kirkon tiedotuskeskuksen viestintäjohtaja Tuomo Pesonen myötäili.

– Kirkolla on maailman paras viesti, ja me kaikki olemme vastuussa sen brändäämisestä.

Mainetutkija, professori Pekka Aula Helsingin yliopiston viestinnän laitokselta kannusti kirkon väkeä pelkän debatin sijaan aitoon dialogiin.

– Eriäänisyyttä ei pidä paeta, kapinallisia tarvitaan organisaatiossa aina.

Tampereella on koolla parisataa kirkon viestijää. Vuosittain järjestettävän tapahtuman teemana on tällä kertaa brändi. Kolmen päivän aikana pohditaan monelta kantilta, pitääkö ja voiko kirkkoa ylipäätään brändätä.

Viestintäpäivillä yhdistyy koulutus, kokemusten ja ajatusten vaihto, tapaamiset ja verkostoituminen.

Yhtenä ajankohtaisena aiheena on hyvän tekeminen – ja viestijät saavat itsekin tehdä eri tavoin. Jotkut lähtivät Ruoka-Nyssen matkaan, jotkut Koukkuniemen vanhainkodin ulkoilmahetkeen. Koko torstain Koskikeskuksen keskusaukiolla on avoinna hyvän tekemisen tori, osana seurakuntavaalikampanjaa.

YLEISÖÄ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lue myös Piispan avauspuhe